اداره امور متوفیات یا سازمان مدیریت آرامستان یکی از بخشهای اساسی و مهم در شهرداریها میباشد. وظیفه این بخش مدیریت کلیه امور مربوط به متوفیات است، این وظایف با توجه به درجه و بزرگی شهرداری و همینطور میزان اهتمام یک شهرداری به انجام امور مربوط به این بخش، میتواند متنوع باشد.
از مهمترین بخشهای یک نرم افزار آرامستان میتوان به سیستم ثبت و گزارش گیری متوفیان، درآمدهای این بخش، امکان تعریف اطلاعات پرمصرف ( از قبیل آرامستان های موجود ، تخفیفات ، رانندگان ، پزشک ها ، بیمارستان ها ، علل فوت ، انواع بیماری و …) و امکان تعریف مبلغ خدمات اشاره کرد.
از سوی دیگر یک نرم افزار مدیریت آرامستان باید امکان نمایش مناسب اطلاعات را نیز دارا باشد، برای مثال در نرم افزار مدیریت آرامستان پرش ۲ قابلیت پر طرفدار «نقشه گرافیکی وضعیت قبور» و «سامانه جستجو آنلاین با نقشه GIS» قرار گرفته است.
در ادامه به بررسی دلایل عمده نیاز یک شهرداری به نرم افزار آرامستان میپردازیم.
بر اساس بند ۱۳ ماده ۵۵ قانون شهرداریها، رسیدگی به امور متوفیان بر عهده سازمان شهرداری میباشد. در این بند ذکر شده است که «ایجاد غسالخانه و گورستان و تهیه وسائل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آنها» از جمله وظایف شهرداریها میباشد. با توجه به این قانون کلیه شهرداریها با هر درجه و جمعیت شهری موظف به مدیریت امور متوفیان محدوده خود میباشند.
البته در بسیاری از شهرداریهای بزرگ سازمانهای مستقلی برای مدیریت آرامستان و امور متوفیان ایجاد میگردد که به صورت اختصاصی امور مربوط به متوفیان را بر عهده میگیرند.
از اصلی ترین دلایل پیشرفت و استفاده روز افزون از ابزارهای سیستمی و رایانهای میتوان به دقت بالا، امکان انتقال سریع و راحت اطلاعات، امکان پردازش اطلاعات و خطای پایین اشاره کرد. که تمام این ویژگیها از نقاط ضعف روش سنتی نگهداری و جمع آوری اطلاعات با استفاده از کاغذ و خودکار میباشد.
به همین دلیل در عصر حاضر استفاده از یک نرم افزار مدیریت آرامستان امری منطقی و عاقلانه میباشد.
یکی از مهمترین امور مربوط به مدیریت آرامستانها بحث پیش فروش قبور است، بسیاری از افراد قبور را به صورت تکی و یا خانوادگی پیش خرید میکنند تا هم هزینهها کاهش یابد و هم در زمان فوت یکی از اعضای خانواده نگرانی در مورد جایگاه قبر وجود نداشته باشد و امور کفن و دفن به سرعت انجام شوند.
در صورتی که راهکار نرم افزاری برای ثبت این اطلاعات موجود نباشد، ممکن است اطلاعات مفقود گردد و یا به علت عدم هماهنگی بین کارمندان قبور به چند نفر فروخته شوند، که مسئولیت رویداد این مشکلات متوجه شهرداریها میباشد و با تهیه یک راهکار نرم افزاری این مشکلات به راحتی مرتفع میگردند.
عصر حاضر با عنوان عصر اطلاعات شناخته میشود زیرا با داشتن اطلاعات و داده کاوی دقیق بر روی دادههای ساده میتوان به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کرد. یکی از رسالت های اصلی هر شهرداری بهبود کیفیت زندگی مردم در محدوده نفوذ آن شهرداری میباشد، امری که بدون داشتن اطلاعات از نحوه زندگی مردم هر منطقه و مشکلات و چالشهای موجود محقق نمیگردد.
به طور قطع دادههای مربوط به آمار متوفیات مردم هر منطقه یکی از ارزشمندترین دادهها میباشد که در بررسی بیماریها، مشکلات شهری، آلودگیهای زیست محیطی و سبک زندگی مردم مورد استفاده است.
بهترین روش برای ثبت دقیق اطلاعات استفاده از راهکارهای نرم افزاری است که برای بررسی و کاوش اطلاعات نیز راه حل ایدهآل میباشد.