• مشهد، بلوار وکیل آباد ،بلوار فرهنگ، حد فاصل میدان دانشجو و دانش‌آموز، پلاک 104، واحد 1

شماره همراه

09155021764

شماره تماس

051-38581480

ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 15

شماره همراه

09155021764

شماره تماس

051-38581480

ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 15

سامانه مودیان شهرداری‌ها

سامانه مودیان یک ابزار اساسی برای تسهیل در امور مالی، پرداخت مالیات، حل مشکلات و رسیدگی به امور مالیاتی می‌باشد. این سامانه به افراد و شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا به صورت آنلاین، عملیات ثبت‌نام و مدیریت اطلاعات مالی خود را انجام دهند. از اول دی ماه 1402 به دنبال لازم الاجرا شدن سامانه مودیان برای «شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرائی مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری»، پیاده سازی سامانه مودیان برای تمام شهرداری‌های سطح کشوری الزامی شده است. به این منظور و با توجه به همکاری شرکت پارس رایانه شاپرک با بیش از 170 شهرداری در سطح کشور، سیستم اتصال به سامانه مودیان شهرداری‌ها راه اندازی شده است. در حال حاضر بیش از 20 شهرداری با استفاده از سیستم سامانه مودیان پرش گزارش‌های خود را با موفقیت ارسال می‌کنند.
سامانه مودیان شهرداری‌ها

آنچه در این نوشته می‌خوانید

اهمیت نرم افزار سامانه مودیان شهرداری‌ها

از اول دی ماه ۱۴۰۲ به دنبال لازم الاجرا شدن سامانه مودیان برای «شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرائی مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری»، پیاده سازی سامانه مودیان برای تمام شهرداری‌های سطح کشوری الزامی شده است.

ارائه خدمات تخصصی علی الخصوص در حوزه قوانین و بخش‌نامه‌های مرتبط با نرم افزارها اهمیت زیادی دارد. راهکارهای نرم افزاری که علاوه بر تسهیل فرآیندهای حوزه کاری مشتری، مبتنی بر قوانین به‌روز طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند ارزش زیادی دارند چرا که،

    1- به دلیل وجود فیلترهای کنترلی دقیق:

  • اشتباهات کاربران را به حداقل می‌رسانند
  • سرعت کار را بالا می‌برند

    ۲- از همه مهم تر به دلیل وجود اطلاعات پایه متناسب با نیاز مشتری

می توانند به عنوان یک سیستم تصمیم ساز جهت عملکرد صحیح کارشناسان و کاربران عمل نمایند.

۲۰ سال سابقه همکاری با شهرداری‌ها

پارس رایانه شاپرک با حدود ۲۰ سال سابقه در زمینه راهکارهای اداری مالی حوزه شهرداری ها توانسته است با تکیه بر توانمندی کارشناسان خود و در سایه اعتماد مشتریانش، همگام با قوانین و نیازهای این حوزه حرکت کرده و رعایت اصل چابکی را جزو اصول خود قرار داده است. در همین راستا با تصویب قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، از زمستان ۱۴۰۱ تیم تحقیق و توسعه پارس رایانه شاپرک اقدام به تحلیل و طراحی «ماژول سامانه مودیان پرش» کردند که این محصول از تابستان ۱۴۰۲ با موفقیت در شهرداری نیشابور پیاده سازی و مستقر گردید.

ویژگی های کاربردی سامانه مودیان شهرداری‌ها

پیش‌نیازهای ارتباط با سامانه مودیان شهرداری‌ها

همانطور که می دانید و قبلا نیز گفته شده است ارسال صورتحساب های درآمدی به سامانه مودیان پیش نیازهایی از قبیل:

  • عضویت در کارپوشه مودیان
  • دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی
  • دریافت کلید عمومی و خصوصی
  • دریافت فایل مهر
  • دریافت امضای سازمانی 
  • در اختیار داشتن شناسه اختصاصی یا عمومی کالا و خدمات

و… دارد. در راستای ارائه خدمات تخصصی در حوزه شهرداری ها، تیم پشتیبانی پرش با آگاهی کامل از این پیش نیازها و نحوه دریافت هر یک ، شناسه های عمومی کالا و خدمات قابل استفاده در شهرداری ها را احصا نموده و در اختیار کاربران محترم قرار می دهد تا بتوانند بدون فوت وقت به صورت موقت از طریق این شناسه های عمومی صورتحساب های خود را به سامانه ارسال نموده تا شناسه های اختصاصی آن ها به مرور صادر گردد.

سرفصل‌های درآمدی استاندارد در رابطه با سامانه مودیان شهرداری‌ها

همچنین از جمله دیگر ویژگی های ماژول سامانه مودیان شهرداری‌ها برخوردار بودن از سرفصل های درآمدی استاندارد بودجه ابلاغی از سوی سازمان شهرداری هاست که به سرعت و راحتی ثبت صورتحساب ها کمک شایانی می کند. بدین ترتیب کارشناس درآمد شهرداری ها نیازی به صرف وقت برای تعریف عناوین درآمدی خود نداشته و به راحتی می تواند صورتحساب های خود را ارسال نماید.

 

صورت‌حساب‌های نسیه در سامانه مودیان شهرداری‌ها

قابل ذکر است که در ماژول سامانه مودیان شهرداری‌ها امکان ثبت و ارسال صورت‌حساب های نسیه نیز به دلیل رایج بودن پرونده های تقسیط ، تهاتر ، چک های دریافتی و … در شهرداری ها ، فراهم گردیده است و پارس رایانه شاپرک این محدودیت را نیز در محصول خود در نظر گرفته است.

تجربه‌های موفق سامانه مودیان شهرداری‌ها

سوالات پرتکرار سامانه مودیان شهرداری‌ها

پرسش:

درباره دریافت شناسه اختصاصی آیتم های درآمدی شهرداری، آیتم هایی ک بابتش خدمتی انجام ندادیم مثل عوارض کالا و خدمات و گذرنامه و کمک دولت و سایر آیتم های مشابه. باید برای اینها هم کد بگیریم و ثبت کنیم. یا کلا نیازی نیست؟؟

پاسخ:

به طور کلی تمام عنوان درآمدهایی که بابتش دریافتی دارید و قراره صورتحساب صادر کنید باید کد خدمت اختصاصی دریافت کنید
در انواع و الگوهای مختلف صورتحساب ما مفهوم فروش رو داریم حالا یا فروش خدمات یا کالا که خب طبیعتا یک فروشنده و خریدار باید وجود داشته باشه
درآمدهایی که خارج از این چهارچوب باشه یعنی فروشنده و خریدار نداشته باشه طبیعتا نیاز به ارسال نداره از جمله همین دریافتی های از دولت و موارد مشابه

پرسش:

بازه زمانی مجاز برای ارسال صورتحساب ها به سامانه مودیان چقدره؟

پاسخ:

در اصل مدت زمان تعیین شده یک هفته از زمان صدور صورتحساب است. اما در حال حاضر به دلیل وجود مشکلات و ابهامات سامانه مودیان ، دارایی فرصت یک ماهه از تاریخ صورتحساب را فراهم کرده است.

پرسش:

در سامانه مودیان برای هزینه ها چه باید بکنیم؟ آیا مثل صورت معاملات فصلی ماده ۱۶۹ باید فاکتورهای خرید را نیز ثبت سامانه کنیم؟

پاسخ:

خیر. شما فقط باید صورتحساب های درآمدی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید. برای هزینه ها ، طرف قرارداد شما یا همان فروشنده بایستی صورتحساب مربوطه را در سامانه ثبت و شما آن را از طریق کارپوشه تایید نمایید تا جزو اعتبار مالیاتی تان محسوب گردد.

پرسش:

در حوزه شهرداریها ، شرکت‌های نرم افزاری فروشنده سامانه مودیان، چه قیمتی را بابت فروش نرم افزار اعلام داشته اند؟

پاسخ:

قیمت ها متفاوته و خب رقم های مختلف و گاهی تعجب آور (بالای صد میلیون) رو ما داریم میشنویم که بعضی از شرکت ها اعلام کردن
به هر حال به جهت آگاهی بخشی به شما عزیزان باید عرض کنم که نه قیمت بالا ملاک کیفیته و نه قیمت پایین نشانه بی کیفیت بودن
مبنا رو بر کیفیت عملکرد و سوابق شرکت ها بذارید و اگر از چند جا استعلام قیمت بگیرید رنج قیمت معقول و منصفانه دستتون میاد

پرسش:

به هنگام تولید کلید عمومی و اختصاصی از طریق نرم افزار واسط صدور و ارسال صورتحساب فروش ، دو گزینه برای اشخاص حقوقی با عناوین: اشخاص حقوقی غیر دولتی و اشخاص حقوقی وابسته به دولت وجود دارد . لذا شهرداریها از این دو گزینه کدامیک را انتخاب نمایند ؟

پاسخ:

اشخاص حقوقی وابسته به دولت🙏

پرسش:

آیا فقط صورتحساب های دارای ارزش افزوده باید به سامانه ارسال شوند یا تمام صورتحساب ها؟

پاسخ:

تمامی صورتحساب ها چه دارای ارزش افزوده و چه معاف ، باید به سامانه ارسال شوند. مبنای تشخیص مشمولیت ارزش افزوده عناوین درآمدی نیز کدهای اختصاصی خدمتی است که از مرکز ملی شماره گذاری دریافت می کنید. بدین ترتیب که اگر کدی مشمول ارزش افزوده شناسایی گردد و شما در صورتحساب مبلغی بابت مالیات ثبت نکرده باشید با خطای سامانه مواجه خواهید شد.

پرسش:

من این پیامک را از اداره مالیات دریافت کرده ام چه باید بکنم ؟

«مودی گرامی،نظر به اجرای قانون پایانه های فروشگاهی وسامانه مودیان،جهت جلوگیری از جرایم مالیاتی وتبعات قانونی،حداکثر ظرف۲روز نسبت به ثبت نام و اخذ شناسه یکتا اقدام نمایید.اداره کل امورمالیاتی استان …»

پاسخ:

باید از طریق آدرس my.tax.gov.ir وارد کارپوشه مالیاتی خود شده و فرآیند ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی را تکمیل کنید. در پایان فرآیند ثبت نام سامانه به شما یک کد ۶ رقمی خواهد داد که منزله قطعی شدن ثبت نام و برابر با شناسه یکتای مالیاتی شماست.

نکته : برای ثبت نام شما نیاز به فایل کلید عمومی دارید که آن را می توانید از طریق نرم افزارهای واسطه ای دریافت نمایید.

تنها 8 روز تا الزام به صدور صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیانپرسش:

عده زیادی از مودیان در چند روز گذشته پیامکی مشابه تصویر فوق از سازمان امور مالیاتی دریافت کرده و می پرسند که چه باید بکنند تا بتوانند در این مدت باقیمانده تا ابتدای دی ماه شرایط لازم برای ارسال صورتحساب های خود را فراهم کنند؟؟

پاسخ:

به طور خلاصه مراحل زیر را باید طی کنید :

مرحله ۱- دریافت شناسه یکتا مالیاتی از کارپوشه مودیان : در این مرحله شما نیاز به کلید عمومی دارید.

مرحله ۲- تهیه نرم افزار درآمد جهت ثبت صورتحساب های درآمدی خود : وجود نرم افزاری که بتوانید فیش های درآمدی نقدی و غیرنقدی خود را در آن با جزئیات مورد نیاز سامانه مودیان ثبت نمایید ، الزامی است.

مرحله ۳- تهیه نرم افزار واسط یا همان ماژول سامانه مودیان : وظیفه این ماژول برقراری ارتباط با سامانه مودیان جهت ارسال صورتحساب ها ، استعلام وضعیت آن ها ، ارسال صورتحساب اصلاحی و ابطالی و … است.

مرحله ۴- دریافت شناسه اختصاصی کالا/خدمت از ایران کد : پیشنهاد می شود این مرحله را با توجه به زمان بر بودن و همچنین مذاکرات اخیر صورت گرفته سازمان شهرداری ها با اداره دارایی جهت تعیین تکلیف و رفع ابهامات حوزه شناسه خدمات شهرداری ها ، به تعویق بیندازید. به عنوان جایگزین موقتا می توانید از کد های عمومی کالا/خدمات استفاده نمایید.

مرحله ۵- ثبت منظم صورتحساب ها در نرم افزار درآمد و ارسال آن ها از طریق ماژول سامانه مودیان

پرسش:

ثبت کدپستی مؤدی در چه شرایطی اجباریه؟

پاسخ:

در صورتحساب های نوع اول که مؤدی شخصیت حقیقی باشد علاوه بر کد ملی ، درج کد پستی محل اشتغال شخص نیز جزو موارد اجباری می باشد.

نکته ۱ : در صورتی که به کدپستی فرد مورد نظر دسترسی نداشتید و با توجه به اینکه این فیلد موقع ارسال نمی تواند خالی باشد ، موقتا یک کد پستی فرضی ۱۰ رقمی ثبت نمائید.
نکته ۲ : صورتحساب های نسیه فقط می توانند از نوع اول باشند و لذا درج کدپستی در صورتحساب های غیرنقدی اجباری می باشد.

پرسش:

در چه مواردی باید صورتحساب نوع اول صادر کنیم و در چه مواردی نوع دوم؟؟

پاسخ:

۱️⃣صورتحساب نوع اول عموما در شرایطی صادر می شود که مؤدی یکی از حالات زیر باشد :
۱- شخص حقوقی مانند شرکت ها ، سازمان ها ، ادارات و …
۲- شخص حقیقی ای که دارای پرونده مالیاتی باشد مانند صاحبان مشاغل و کسب و کارها ، اصناف و …
۳- مؤدیانی که از شما درخواست صدور صورتحساب رسمی و درج در سامانه دارند

۲️⃣صورتحساب نوع دوم برای مؤدیانی است که مصرف کننده نهایی هستند مانند شهروندان معمولی و … که شرایط نوع اول را ندارند.

نکته : عموم صورتحساب های حوزه شهرداری ها از نوع دوم می باشد مگر در شرایطی که ۳ حالت نوع اول که عرض شد برقرار باشد.

پرسش:

چه تفاوتی بین سامانه جامع تجارت و سایت ایران کد در دریافت شناسه اختصاصی کالا هست ؟؟ و شهرداری از طریق کدام یک باید شناسه دریافت نماید ؟

پاسخ:

سامانه جامع تجارت فقط برای صدور کد کالا استفاده میشه ، مخصوص اون کالاهایی که تولیدی خودتون باشه

 

https://www.ntsw.ir/


و سایت ایران کد یا همون مرکز شماره گذاری کالا و خدمات ، هم واسه خدماته و هم واسه کالا اما کالاهایی که شما به صورت واسطه اون ها رو به فروش می رسونید

 

https://portal.gs1-ir.org/Account/Login?ReturnUrl=%2F

پرسش:

در صورتحساب نوع اول که ثبت اطلاعات مؤدی الزامیه چه مواردی رو باید حتما ثبت کنیم؟

پاسخ:

سامانه جامع تجارت فقط برای صدور

۱️⃣ اگر مؤدی شخصیت حقیقی باشد : کد ملی ۱۰ رقمی و کد پستی محل اشتغال (اگر نداشتید یک کد ۱۰ رقمی فرضی بزنید)

۲️⃣ اگر مؤدی شخصیت حقوقی باشد : شناسه ملی ۱۱ رقمی

نکته : سایر اطلاعات مانند کد اقتصادی ، آدرس ، تلفن و … جزو موارد اختیاری بوده و صرفا به جهت تکمیل شدن اطلاعات صورتحساب های خود می توانید ثبت نمائید.

پرسش:

با فعال شدن سامانه مؤدیان از اول زمستان دیگه لازم نیست اظهارنامه ارزش افزوده و صورت معاملات فصلی(ماده ۱۶۹) بفرستیم؟؟

پاسخ:

۱️⃣ در خصوص اظهارنامه ارزش افزوده : دارایی تا پایان سال ۱۴۰۳ رو دوره گذار سامانه مؤدیان اعلام کرده به این معنا که تو این مدت همه اشخاص حقیقی ، حقوقی ، اصناف و صاحبان مشاغل و … به صورت یکپارچه سوار بر این سامانه بشن. فلذا تا زمانی که این اتفاق بیوفته اظهارنامه ارزش افزوده همچنان باید در پایان هر فصل ارسال بشه!!

۲️⃣ در خصوص صورت معاملات فصلی :
در خصوص درآمدها تو این دوره گذار طبیعتا ممکنه مشکلاتی نظیر همین کدهای خدمات یا خطاهای سیستمی خود سامانه یا اشتباهات کاربران و … وجود داشته باشه که به هر حال همه درآمدها با موفقیت ارسال نشن و یک تعدادی به مشکل بخورن. دارایی اعلام کرده اون صورتحساب های درآمدی که از طریق سامانه مؤدیان با موفقیت ارسال میشن دیگه نیاز به ثبت در صورت معاملات فصلی ندارن و فقط اون هایی که به مشکل خوردن رو ثبت معاملات فصلی کنید.
همچنین در خصوص هزینه ها ممکنه طرف حسابها ، پیمانکارها ، مغازه ها و خلاصه اون هایی که باهاشون کار می کنید به هر دلیلی تو سامانه مودیان ثبت نام نکرده باشن یا صورتحساب های هزینه ای شما رو ثبت سامانه نکنن!! در این حالت شما مجبور میشید که این ها رو همچنان در همون صورت معاملات فصلی ثبت و ارسال کنید که تو اعتبار مالیاتی تون در نظر گرفته بشه.

نکته : تا جایی که میتونید از همین الان طرف حسابهاتون رو ملزم کنید که فاکتورهای هزینه ای ، قراردادهای پیمانکاری و … رو تو سامانه ثبت کنن تا دردسرهاتون کمتر بشه!

پرسش:

علت بروز خطای «امضاء بسته صحیح نمی باشد» در هنگام ارسال صورتحساب چیست؟؟

پاسخ:

این خطا به چند دلیل ممکن است اتفاق بیفتد :

۱️⃣ شناسه یکتا حافظه مالیاتی شما غیر فعال شده باشد. با مراجعه به کارپوشه در بخش عضویت/شناسه یکتا حافظه مالیاتی وضعیت آن را می توانید بررسی فرمائید
۲️⃣ در بخش تنظیمات نرم افزار درآمد شناسه یکتا یا کلید خصوصی خود را به درستی درج نکرده باشید.
۳️⃣ اگر ۲ مورد بالا نبود در برخی از ویندوزها این خطا به علت تنظیمات زبان ویندوز ایجاد می شود. در این شرایط بررسی بفرمائید که فرمت اعداد ویندوز روی حالت English(United States) باشد.

پرسش:

اگر بخوایم یک صورتحسابی که به سامانه مؤدیان ارسال کردیم رو ویرایش یا حذف کنیم چی کار باید بکنیم؟؟ از داخل خود کارپوشه این کار انجام میشه؟؟

پاسخ:

خیر! کارپوشه امکان ویرایش یا حذف صورتحساب های ارسال شده رو به شما نمیده و برای این کار باید «صورتحساب اصلاحی» یا «صورتحساب ابطالی» ارسال کنید.

🔷 به طور خلاصه توضیحاتی رو در این خصوص عرض می کنیم :

۱️⃣ صورتحساب اصلاحی : در صورتی که در جزئیات مربوط به ردیف های صورتحساب مثل مبلغ ، تعداد ، مبلغ جزء ، واحد شمارش ، ارزش افزوده و … اشتباهی صورت گرفته باشه باید ابتدا در نرم افزار درآمد صورتحساب مورد نظر رو ویرایش کنید که به صورت خودکار تبدیل به «صورتحساب اصلاحی ارسال نشده» خواهد شد و بعد در نهایت از طریق ماژول مؤدیان در سربرگ «اصلاحی» اون صورتحساب ویرایش شده رو ارسال کنید.
بدین ترتیب در کارپوشه مشاهده خواهید کرد که صورتحساب اولیه در وضعیت ابطال شده قرار گرفته و صورتحساب جدید بارگذاری می شود.

۲️⃣ صورتحساب ابطالی : در صورتی که یک صورتحساب به هر دلیلی لغو گردد یا نیاز به تغییرات اساسی مانند نوع صورتحساب (اول یا دوم) ، اطلاعات خریدار ، سرفصل های درآمدی صورتحساب ، تاریخ و … داشته باشد بایستی ابطال و صورتحساب جدیدی به سامانه ارسال گردد. با حذف صورتحساب از طریق نرم افزار درآمد به «ابطالی شده ارسال نشده» تغییر وضعیت پیدا می کند و در نهایت از طریق ماژول مؤدیان در سربرگ «ابطالی» اون صورتحساب رو می توانید ارسال کنید.
در نهایت در کارپوشه ، این صورتحساب در وضعیت ابطال شده قرار خواهد گرفت و می توانید صورتحساب جدید را در نرم افزار درآمد ثبت و ارسال نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آنچه در این نوشته می‌خوانید